Středisko ekologické výchovy SEVER realizuje od září 2018 projekt “Společně ve škole i venku”, tento projekt je podpořen z Evropské unie z operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání.
Cílem projektu je zvýšení kvality vzdělávání žáků a rozvoj kompetencí učitelů a pracovníků v neformálním vzdělávání, tak aby dokázali společně systematicky rozvíjet sociální a občanské schopnosti a smysl pro iniciativu a podnikavost v oblasti odpovědného chování k prostředí. Výstupem budou 4 vzdělávací programy, propojující formální a neformální vzdělávání. Vznikají prostřednictvím společné práce pedagogů a lektorů. Všechny programy budou mít 3 fáze: přípravná práce ve škole + 5-denní terénní pobytový kurz + následná práce s výsledky učení z kurzu ve škole.
Budou vytvořeny pro tyto věkové skupiny: 1 - 2.ročník – program “Budujeme pevný vztah k přírodě” , 3.-5.- program “Objevujeme děje a zákonitosti v životním prostředí” , 6. - 7. ročník – program “Učíme se porozumět environmentálním systémům a problémům” a 8. - 9. ročník - program “Učíme se zodpovědně jednat k životnímu prostředí”.
Programy na sebe budou navazovat, vždy se zaměří na rozvoj určité oblasti důležité v daném věku pro posílení odpovědného chování vůči životnímu prostředí. V souladu s výsledky výzkumů, Doporučenými očekávanými výstupy pro průřezové téma EV a Cíli EVVO dle Státního programu EVVO půjde o oblasti:
I. Citlivost k přírodě (důraz na přímý kontakt s přírodou)
II. Porozumění environmentálním pojmům a procesům
III. Řešení problémů
IV. Akční kompetence, připravenost jednat ve prospěch životního prostředí
Propojujícím tématem pro všechny věkové skupiny bude vztah k místu. Při podrobném vymezení výstupů pro jednotlivé věkové skupiny vycházíme z Doporučených očekávaných výstupů pro průřezové téma Environmentální výchova a z vývojového kontinua vznikajícího v projektu OP VVV CIVIS – zaostřeno na občanské a sociální kompetence.
Výsledkem budou vytvořené metodiky pro práci s žáky, propojující aktivity terénního kurzu realizovaného ve středisku ekologické výchovy a v terénu (neformální vzdělávání) s přípravnou a následnou prací ve školách (formální i neformální vzdělávání). Práci žáků propojí “červená linka” -příběh, který žáci spoluvytváří. Ověření každého ze 4 programů proběhne 2x, celkem se tedy zúčastní minimálně 8 skupin žáků. Ke všem programům vznikne soubor digitálních materiálů k realizaci a metodika pro realizátory včetně všech potřebných materiálů. Součástí bude evaluace a zpráva z ověřování programů v praxi.
Díky vytvoření dostatečných kapacit pro společnou práci a vedení dialogu očekáváme navázání trvalé spolupráce mezi pracovníky ve formálním a neformálním vzdělávání, a to podstatně hlubší a efektivnější než jak probíhala doposud – vznik jedné komunity vzdělavatelů, která úzce spolupracuje. To povede k rozvoji jejich vlastních pedagogických kompetencí a tím i ke zkvalitnění vzdělávání žáků, rozvoji jejich klíčových kompetencí, jmenovitě sociálních a občanských schopností a smyslu pro inciativu a podnikavost v oblasti odpovědného chování k prostředí.
Pomocí společně vytvořených dlouhodobých vzdělávacích programů propojíme práci lektora střediska ekologické výchovy (neformálního vzdělávání) s prací učitele ve škole (formální vzdělávání). Na základě dialogu rozvineme aktivity, které umožní žákům přímý kontakt s živou i neživou přírodou v jejím přirozeném prostředí, prohloubí jejich vztah k místu, schopnost řešit problémy a zapojit se do života komunity a řešení environmentálních problémů v regionu. Vzniknou společně propracované, navzájem navazující vzdělávací programy pro jednotlivé věkové etapy k rozvoji KK prostřednictvím práce na průřezovém tématu EV. Konkrétně se tím výrazně zvýší kvalita uplatňování průřezových témat v ŠVP.
Spolupráce bude mít přínos pro konkrétní učitele a žáky zapojené v aktivitách projektu (ca 20 + 200) i v navazujících programech realizovaných dle vytvořeného modelu (několik desítek učitelů a několik set žáků ročně). Zejména však půjde o příspěvek k systémové změně – větší otevřenosti škol a institucí neformálního vzdělávání ke spolupráci a možnosti rozšíření konkrétní formy takové spolupráce ve vzdělávacím systému (převzetí vzniklého funkčního modelu dalšími školami a organizacemi neformálního vzdělávání). Pedagogové budou více motivováni zapojit výstupy z neformálního vzdělávání do práce ve škole a zároveň lektoři budou konzultovat a vytvářet další programy spolu s pedagogy a inspirovat se jejich zkušenostmi, lépe zohledňovat jejich potřeby a bariéry.
Horská 175, 542 26 Horní Maršov
Zelená 1, 500 04 Hradec Králové
Masarykova 35, 412 01 Litoměřice